به عبارتی روی به عنوان ترمیم کننده ی بافتی وپوستی شناخته شده است . افرادی که از اگزما و حساسیت زجر می برند، به طور معمول دارای سطح پایین روی در خون هستند . همچنین مصرف روی در بهبود ریزش مو به اثبات رسیده است و امروزه کمبود روی را از علل مهم ریزش مو می دانند، که البته بایستی سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامین ها ، کم خونی نیز مد نظر قرار گیرد. تشکیل لکه های سفید درناخن، می تواند به دنبال کمبود روی در بدن ایجاد شود.
باید توجه شود خانم های شیرده وباردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن وعوارض حاصل از آن خواهند شد. افرادی که در طی روز سیگار زیادی می کشند وکسانی که مشروبات الکلی می خورند،به مقدار بیشتری روی نسبت به سایرین نیازمند هستند. بیمارانی که دارای مشکلات کبدی وکلیوی هستند، هم چنین بیماران مبتلا به دیابت، نیازمندبه روی بیشتری هستند. در هنگام ابتلا به عفونتها، نیاز به دریافت روی ، بیشتر ازسایر مواقع است.
کسانی که مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس هستند، اغلب مبتلا به کمبود روی هستند.کسانی که مبتلا به زخم های پوستی اند، جهت ترمیم و بازسازی سریع تر، نیاز به مقدار روی بیشتری دارند. هم چنین افراد مبتلا به آلرژی و التهابات پوستی اغلب دچار کمبود سطح روی در خون هستند.
میزان دریافت روی طبق توصیه مرکز تغذیه کشور آلمان و امریکا برای پیشگیری از امراض حاصل شده از کمبود روی، خانم ها بهتر است روزانه ۱۲ میلی گرم و آقایان ۱۵ میلی گرم روی به بدن خود برسانند. البته دوز و مقدار درمانی که توسط دکتر ورباخ بیان شده، روزانه بین ۱۰۰- ۲۰ میلی گرم است. اصولا” دوز ۱۵ میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روزانه می دانند.
چه موادی حاوی روی هستند؟ به طور تقریبی در هر گرم گوشت۳تا ۵میلی گرم روی وجود دارد . نان سفید ،چربی و شکر فاقد روی هستند . گوشت، جگر، تخم مرغ، میگو ،گندم سبوس دار ، تخم کدو حلوایی وگوجه فرنگی از روی غنی هستند. با خوردن هر ۱۰۰ گرم عدس یا نخود یا گندم آسیاب نشده میتوان ۴ تا ۵ میلی گرم روی وارد بدن کرد. در هر صد گرم سبوس گندم یا هر صد گرم ذرت، ۳میلی گرم روی به بدن می رسد.
تخم کدو حاوی روی فراوان است که خوشبختانه در ایران بیشتر از سایرکشور ها استفاده می شود . در هر ۱۰۰ گرم آن ۵/ ۶ تا ۵/۷ میلی گرم روی دریافت می شود. جالب است که بدانید ، جوانه گندم، حاوی ۱۷ میلیگرم روی، و به عبارتی غنی از روی است و خوردن آن به تمام افراد توصیه می شود. در هر ۱۰۰ گرم جگرگوساله ، ۸/۷ میلی گرم روی وجود دارد. ماده ی غذایی پر اهمیت در رساندن روی به بدن ، صدف خوراکی است که در هر ۱۰۰ گرم آن ۶۰- ۵۹ میلی گرم روی وجود داشته و بسیار غنی است که البته در ایران مصرف نمی شود.
در صورتی که از روی دریافت نمی کنید یا در شرایطی هستید که بدن نیاز به دریافت میزان بیشتر روی دارد می توانید از انواع مکمل های روی موجود استفاده کنید. فقط افرادی که دچار ناراحتی های کبدی وروده ای اند، بایستی قبل از مصرف مکمل های حاوی روی، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند. توجه کنید اگر از مکمل روی استفاده می کنید بهترین زمان مصرف همراه غذا به همراه آب یا آبمیوه است. روی را همزمان با مکمل های آهن و کلسیم، آنها را مصرف نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.