گرچه در مورد اثرات مستقیم مواد غذایی در کمک به رویش موها اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما آنچه مسلم است همه محققین به تاثیرات یک تغذیه سالم بر موها اتفاق نظر دارند. مواد غذایی مناسب نمی تواند باعث توقف پیشرفت ریزش موهای ژنتیکی یا طاسی های تیپ مردانه شود. هیچ غذا یا میوه جادویی وجود ندارد که با کمک آن بتوان ریزش مو را متوقف کرد یا رویش مو را ایجاد کرد اما برخی حقایق مهم در مورد تغذیه برای داشتن موهای سالم وجود دارد که می تواند تصمیم گیری ما را در مورد انتخاب غذا تحت تاثیر قرار دهد.
یک غذای خوب می تواند اثرات مثبت و معجزه آسایی بر جنبه های مختلف سلامتی ما بگذارد اما یک غذای بد می تواند آثار بسیار مخربی داشته باشد. هرگز اهمیت تغذیه سالم را در جنبه های مختلف سلامتی و به خصوص ریزش مو دست کم نگیرید. آنچه ما می خوریم در افزایش یا کاهش وزن، وقوع واکنش های حساسیتی و حتی احساس سرزندگی یا خستگی در ما موثر است.
سوء تغذیه به معنی کمبود پروتئین، انرژی و ریز مغذی ها مثل آهن، ید و ویتامین ها در رژیم غذایی است. سوء تغذیه باعث خشکی پوست، ریزش مو و شکنندگی ناخن ها می شود. با برگشت به یک تغذیه صحیح می توان کلیه این عوارض سوء را جبران کرد اما اگر سوء تغذیه مدت طولانی طول بکشد گاهی ریزش موی آن غیر قابل برگشت می شود. سوء تغذیه طولانی مدت می تواند باعث رویش موهای کرکی به عنوان یک مکانیسم دفاعی در سرتاسر پوست شود.
آنچه ما میخوریم واقعا در رشد خوب موهای ما موثر است. موها وضعیت سلامت عمومی فرد را نشان می دهند. اگر دارای مشغله زیاد باشیم و غذای سالمی نتوانیم بخوریم و اگر استرس داشته باشیم موها به ما نشان خواهند داد.
هرگاه در آینه نگاه کنیم و متوجه کاهش حجم مو یا عقب رفتن خط رویش موها شویم به دنبال درمان خواهیم رفت. آنچه مسلم است علل متعددی در ریزش مو دخیل است که از آنها می توان به: ارث، افزایش سن، عوامل هورمونی سیستم ایمنی بدن، خونرسانی نامناسب به پیاز موها، بیماریهای داخلی مانند بیماری تیروئید و دیابت، کاهش ناگهانی وزن و اختلالات تغذیه ای اشاره کرد. در بین این علل وضعیت تغذیه ای توسط ما قابل کنترل است. رژیم غذایی مدرن امروزی دارای نقائص متعددی است که می تواند مولد ریزش مو شود. برای مثال فرآوری و تصفیه دانه های غلات باعث حذف سبوس انها و در نتیجه کاهش ویتامین Bدر آنها می شود. پختن بیش از حد یا سرخ کردن سبزیجات باعث تخریب ویتامین ها به خصوص ویتامین B در آنها می شود. مصرف میوه جات و سبزیجات خام که حاوی انواع ویتامین ها هستند و نیز غنی از فیبر هستند کاهش یافته است.
در ادامه این بحث به برخی منابع غذایی مهم که حذف آنها در ریزش مو موثر هستند می پردازیم.

برچسب ها: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *